Een SEO specialist maakt jouw pagina’s zichtbaar

Online onzichtbaarheid is een groot probleem voor beginnende websites en een SEO specialist weet als geen ander hoe daar verandering in te brengen. Iedere website die online wordt geplaatst wordt niet automatisch bezocht. In tegendeel, veel nieuwe website eigenaren hebben juist problemen om verkeer aan te trekken. Dat komt doordat deze sites niet naar voren worden gebracht in de zoekmachine resultaten en dan is het bijna alsof je pagina’s niet bestaan. SEO, search engine optimisation, is de verzameling methodes die jouw onzichtbare pagina’s zichtbaar maken.

Het belang van SEO

Als jij op zoek gaat naar informatie op het internet, dan doe je dat door een zoekmachine te gebruiken, een zoekterm in te typen en vervolgens de resultaten door te nemen. Waarschijnlijk gebeurt het maar erg weinig dat je door bladert naar een volgende pagina met resultaten. Als jij bezoekers naar je website wilt trekken, dan is het dus essentieel dat een aantal van je pagina’s op de eerste posities van de zoekmachine resultaten terecht komen. Dat doe je helaas niet met een mooie en kwalitatieve website alleen. Werk je aan SEO, dan zorg je ervoor dat jouw website aan de eisen voldoet om naar voren gehaald te worden als een relevant zoekwoord wordt ingegeven.

Hoe werken zoekmachines?

Dit alles is beter uitgelegd door wat dieper in te gaan op de manier waarop zoekmachines werken. Zij slaan een eigen kopie op van alle websites die op het internet staan. Dit bestand wordt bijgewerkt door de zogenaamde ‘crawlers’ die eens in de zoveel tijd alle pagina’s bezoeken en deze in kaart brengen. De kopie wordt geraadpleegd als een bepaald zoekwoord wordt ingetypt en de zoekmachines gebruiken dan een aantal algoritmen waarmee de rangschikking ontstaat. Over het algemeen worden pagina’s die relevant, betrouwbaar, autoritair en gebruikersvriendelijk zijn geprioriteerd. SEO springt in op de algoritmen die de zoekmachines gebruiken bij het maken van de rangschikking.

Een zeer brede methode

SEO is een zeer brede methode. Het omvat werkzaamheden aan de techniek van je website, zoals de snelheid, veiligheid en pagina structuur. Ook de inhoud van je website wordt onder handen genomen en je teksten, afbeeldingen, metadata en andere inhoudelijke aspecten moeten worden aangepast. Zoekwoorden moeten natuurlijk en op verscheidene plekken worden verwerkt. Daarnaast is er ook het linkbuilding gedeelte, wat betekent dat je op zoek gaat naar kansen om een backlink te krijgen. Werken aan SEO is tijdrovend, maar het levert wel veel op. Het aantal bezoekers naar je website neemt toe, je pagina’s worden zichtbaar en een aantal van die extra bezoekers wordt klant.

De toegevoegde waarde van een specialist

Je kunt altijd zelf aan zoekmachine optimalisatie werken, maar dat is tijdrovend en niet altijd even belonend. Een specialist heeft jouw website in de kortste keren op orde en weet exact hoe jouw posities kunnen verbeteren. Voor een initiële investering zie je dus snel resultaat en dat betekent dat je meer winsten draait. Met een specialist maak je je pagina’s zichtbaar en je website succesvol.

Wat is SEO nou eigenlijk?